Kan konkurrere med gratis likevel

Det er umulig å konkurrere med gratis vare, sa bransjen. De tok feil.

platek

Platekompaniet hørte kundenes bønn, og derfor lykkes de nå med å selge bedre enn noensinne. Med filer i god kvalitet, som kan lastes ned 5 ganger (i tilfelle lagrinssvikt eller nedlastingsfeil) og helt uten DRM sklir nå mange kunder tilbake til den helt lovlige siden av banen.

Platekomaniet lanserte tidligere i år en MP3-nettbutikk for å konkurrere mot iTunes (og piratkopiering), og nå har det tatt helt av, i hvert fall i norsk målestokk.

I over ti år har det vært enklere, kjappere, billigere og bedre å laste ned filer med torrent-teknikk enn å gå i butikken. Problemet med torrents har hele tiden vært at det er en åpen fildelingsmetode, som ikke krever lokal lagring og dermed distribuerer ikke noen server musikken, delingen er klient-til-klient. Dette har ført til at mye musikk har blitt distribuert uten at bransjen har fått noen penger for det, og gevinsten for artistene har ikke kunnet måles i kroner og øre. Dette har fått bransjen til å se rødt, og de har prøvd å ta ned fildelingsnettverk som The Pirate Bay, uten hell, og har kun oppnådd enda mindre popularitet bland unge musikkelskere, samt privat økonomisk katastrofe for de dømte, selv om de gir seg.

I stedet for å tilby bedre tjenster har nesten hele platebransjen valgt å prøve å forby de nye distribueringsmetodene, og gjort seg upopulære gjennom å saksøke privatpersoner for latterlige beløp. Dessuten har de utviklet en utpressningsmetode som innbærer at fildelere har fått tilbud om et forlik på en relativt overkommelig sum, som må betales for at man skal slippe å bli saksøkt for millionbeløp. Dessuten har de gjennom rettsvesenet i bl.a. Danmark klart å tvinge nettleverandører til å sensurere internett.

Det kan se ut til at det er mulig å konkurrere med gratis, dersom man hører på kundene. Det er hyggelig å se at Platekompaniet, i motsetning til platebransjen klarer å forstå «tilbud og etterspørsel» -effekten i varesalg. Ved å gjøre tilgjengeligheten og kvaliteten god, vinner de kunder.

Gratulerer Platekompaniet!

Advertisements

~ av aron46 den 04/08/2009.

6 kommentar to “Kan konkurrere med gratis likevel”

  1. See a Need, Fill a Need

  2. Endelig noen som forstår seg på markedet. Saksøkingen av fildelerne er rett og slett latterlig. Beløpene stemmer ikke overens med tiltalen.

    Sign
    http://fortellingen.wordpress.com/

  3. Vil ikke gå så langt som å si at endelig har NOEN forstått markedet.. platekompaniet har bare kastet seg på en trend som kommer til å komme sterkere og sterkere. Dette hadde heller ikke vært mulig om ikke plateselskapene selv hadde åpnet for dette. Rettigheter og slikt mener jeg.

    • Men det måtte en Steve Jobs til for å få platebrabsjen til å spise hatten sin og tillate musikk på nett i det hele tatt… Utviklingen har ikke kommet av at bransjen har åpnet mer og mer, det er kundene som har vært ulydige.

      Det blir som med mamma og pappa når en er liten, er du flink og dyktig hele tiden, blir det ingen kompromisser og du får aldri lov til noe nytt.

  4. Noen som tenkte på at det var netopp på grunn av saksøkingen det har gått opp med lovlig salg av MP3?????

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: